مشکلات روانی شایع

چهارشنبه بیست و چهارم خردادماه دومین جلسه سخنرانی عمومی دکتر هانی رحیمی روانشناس بالینی در سالن اجتماعات مسجد گله‌داری برگزار شد. عنوان این جلسه "مشکلات روانی شایع" بود. 

در ابتدای جلسه آقای رحیمی با اشاره به تعداد و تنوع افراد درگیر با مشکلات روانی در جامعه ایران نتیجه‌گیری کردند که تقریبا هیچ فردی پیشاپیش از ابتلا به این آسیب‌ها مصون نیست. ایشان یکی از موانع عمده در مواجهه و درمان بیماری‌های روانی را معضل فرهنگی از جمله تصورات غلط راجع به ریشه این بیماری‌ها عنوان کردند. 

دکتر رحیمی در ادامه تاکید کردند که علم روانشناسی نسبت به پدیده‌های به اصطلاح ماوراءالطبیعه ناآگاه و بی‌اطلاع نیست و مثلاً اسامی‌ای مانند "زار" عینا در برخی منابع ذکر شده‌اند، ولی متاسفانه بسیاری اصرار و علاقه عجیبی برای انتساب اغلب مشکلات روانی فردی و اختلافات زوجین به این عوامل دارند در حالیکه تجربه نشان داده سحر و جادویی در کار نیست و مشکل جای دیگر است و یافتن مشکل و درمان آن کار درمانگر و روانشناسان متعهد است.

ایشان در ادامه افسردگی را شایع‌ترین بیماری روانی در جامعه عنوان کردند و ضمن یادآوری اینکه پژوهش‌های متعدد علمی اهمیت ایمان و باور دینی در کمک به سلامت روانی افراد را به اثبات رسانده است؛ نسبت به رواج این مدعای اشتباه که افسردگی نتیجه عواملی مثل ضعف باورهای ایمانی در فرد مبتلا است هشدار دادند و اینکه چنین تصوراتی منجر به انکار اصل مشکل و امتناع افراد از دریافت خدمات درمانی و مشاوره‌ای خواهد شد.

روان انسان همچون بدن ما یک سیستم پیچیده و شگفت‌انگیز است که امکان دارد در جریان حوادث زندگی دچار آسیب یا بیماری شود.

امروزه ثابت شده که آسیب‌پذیری مقابل بیماری افسردگی حتی می‌تواند ریشه وراثتی و ژنتیک داشته باشد بنابراین برخی افراد زمینه بیشتری برای ابتلا دارند. 

آقای رحیمی افسردگی را دارای دو علامت بسیار مهم دانستند البته به این شرط که این علائم برای حداقل *دو هفته* و بصورت *مداوم* مشاهده شوند:

1- فرد احساس غم و اندوه مدام دارد.

2- از چیزهایی که پیش از این لذت می برده اکنون دیگر استقبالی نمی کند با عنوان: حوصله ندارم!  فردی که مثلا از ورزش کردن، تماشای مسابقات فوتبال یا بودن در کنار دوستان و عزیزانش لذت میبرده، اکنون میگوید این کارها کسل‌کننده شده‌اند. 

دکتر رحیمی با بر شمردن علائم دیگر افسردگی مانند تغییرات محسوس در اشتها (کاهش یا افزایش وزن) و کم و زیاد شدن ساعت خواب فرد عنوان کردند که افسردگی نُه علامت دارد که اگر به موقع رسیدگی و درمان نشود منجر به ناامیدی فرد از زندگی خواهد شد  بصورتی که سرانجام زندگی عادی فرد و خانواده فرد افسرده مختل خواهد شد. پس ملاحظه می‌کنیم که این مشکل می‌تواند کل خانواده را تحت تاثیر قرار دهد خصوصا زمانی که فرد افسرده عضو مهمی از خانواده مثلاً یکی از والدین باشد. 

گفتنی است روز پنج شنبه بیست و پنج خرداد هم یک جلسه آموزشی با عنوان "ارتباط موثر" بصورت کارگاهی در محل انجمن خیریه و خدمات اجتماعی بندرعباس برگزار شد و شرکت‌کنندگان مهارت‌های ارتباطی و انتقال پیام را در فضایی عملی و کارگاهی تمرین کردند.

 

دانلود فایل صوتی مشکلات روانی شایع از طریق لینک تلگرام